نحوه کارکرد و عیب‌یابی بخاری خودرو

هرساله با رسیدن به فصل زمستان، خرابی یا عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند مالکین خودروها را به زحمت بیندازد. بخاری خودرو ممکن است به کل باد سرد بدهد، در مواردی به خوبی گرم نکند و گاهی هم حتی اصلا روشن نشود.

چرا بخاری خودرو باد گرم نمی‌دهد؟

در صورتیکه مشاهده کردید، بخاری خودرو به‌درستی کار نمی‌کند، سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سرد ماندن خودرو، فقدان سیستم گرمایش و بخارکردن شیشه‌ها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌تواند از مشکل بزرگتری خبر بدهد.

عیب های بخاری خودرو

عیب‌های رایج بخاری خودرو

تنظیمات درجه حرارت درون کابین خودرو

تنظیم‌نبودن درجه‌ حرارت درون کابین خودرو، یکی از ساده‌ترین دلایلی است که باعث خرابی بخاری ماشین می‌شود. منظور از درجه حرارت درون کابین، همان درجه‌ای است که باید به ‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید، این تنظیم درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

درجه حرارت بخاری خودرو

تاثیر عملکرد ترموستات بر بخاری خودرو

از دیگر دلایل خرابی بخاری خودرو، درست‌کارنکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه‌ تغییر مسیر آب موتور و خنک نگه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود، ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است، باز می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل کند.

گاهی ممکن است که ترموستات دچار نقص شده و کاملا باز بماند، در این حالت مایع درون سیستم خنک کننده مدام درون رادیاتور گردش کرده و خنک می‌شود. بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می‌شود، دمای لازم برای داغ‌کردن دیواره‌های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ رادیاتور داغ نباشد، از باد گرم بخاری هم خبری نخواهد بود.

تاثیر عملکرد ترموستات بر بخاری خودرو

هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، کم‌بودن سطح مایع گردشی در موتور است. اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم‌تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور می‌شود، به ‌قدری نیست که بتواند آن‌ را پر کند و باعث افزایش دمایش شود. این مسئله باعث میشود شبکه گرمایی بخاری نیز نتواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد و گرمای آب را به داخل کابین منتقل کند.

درمورد کمپانی کیا و محصولات این کمپانی خودروسازی معروف چی میدونی؟؟؟ اینجا رو کلیک کن تا کلی اطلاعات جدید بدست بیاری…

در این حالت باید ضمن بررسی اجزای سیستم خنک کننده موتور و اطمینان از عدم وجود هرگونه نشتی، آب مقطر یا ضد یخ را به سیستم خنک‌کاری موتور اضافه کرده و سیستم را هواگیری کنیم.

هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

خرابی واترپمپ

در مواقعی مشاهده شده که بحاری خودرو هنگام حرکت و زمانی که دور موتور خودرو بالا است، به راحتی گرمای مورد نیاز را تامین می‌کند، اما با توقف خودرو و پایین آمدن دور مورتو، از شدت گرما کاسته شده و بخاری باد نسبتا سرد می‌دهد، این مشکل می‌تواند به دلیل ضعف در عملکرد واتر پمپ خودرو باشد که با کاهش دور موتور، به دلیل رسوب گرفتکی و یا خورده شدن پره‌ها، نمی‎تواند دبی لازم برای گردش مایع خنک کننده در سیستم را فراهم کند.

خرابی واتر پمپ

خرابی فن

هم‌چنین مشکل می‌تواند از خرابی فن یا دمنده‌ هوا به داخل کابین باشد. امکان دارد همه‌چیز به‌درستی کار کند اما قدرت هوای ورودی از طریق دریچه‌ها به اتاق کم باشد. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت به دلیل عدم کارکرد فن، تهویه خودرو هیچ بادی تولید نمی‌کند. علت این اتفاق می‌تواند سوختن یکی از فیوزها و یا خراب شدن موتور فن بخاری باشد که باید توسط برقکار برای رفع این خرابی اقدام کنیم.

البته گاهی هم بخاری روشن می‌شود ولی باد کافی تولید نمی‌کند، که این مشکل می‌تواند از گرفتگی مجرای تهویه، یا عدم تعویض طولانی مدت فیلتر کابین و کیپ شدن آن باشد. پیشنهاد میکنیم برای حل این مشکل مسیرها را بررسی کرده و درصورت نیاز فیلتر کابین را تعویض کنید.

خرابی فن خودرو

بروز مشکل در رادیاتور بخاری

یکی از شایع ترین و پر دردسر ترین عوامل خرابی بخاری خودرو، گرفتگی و یا سوراخ شدن رادیاتور بخاری آن است، وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند. این مشکل در اکثر مواقع با تعویض رادیاتور بخاری که فرایندی پر دردسر است حل می‌شود، اما در مواردی معدودی نیز می‌توان با شستشو و استفاده از مواد جرم گیر مخصوص، این مشکل را پشت سر گذاشت.

آخرین مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد، مربوط به جرم‌گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب است. اگر شیلنگ‌های ورودی به رادیاتور گرفته یا مسدود باشند، آب به‌خوبی گردش پیدا نمی‌کند و گردش‌نکردن آب، آغاز مشکلات دیگری مثل گرم‌نبودن بخاری خودرو است.

عیب بخاری خودرو

نقص در یونیت تنظیمات سیستم تهویه

در مواردی مشاهده شده با وجود عدم وجود مشکل در هیچ کدام از موارد بالا، باز هم بخاری باد سرد می‌دهد، در این مورد ممکن است مشکل از مدار تنظیمات دمای تهویه باشد.

این قطعه در خودروهای قدیمی به صورت کاملا مکانیکی، دریچه های تهویه را از حالت کولر به بخاری و بالعکس تغییر حالت می‌داد، اما در خودروهای بروزتر، این کار به صورت الکترونیکی و با تنظیم دمای مد نظر انجام می‌گیرد، خرابی اتصالات دریچه ها، یا مدار و دماسنج داخل خودرو نیز آخرین موردی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد تهویه خودرو شود.

بهبود عملکرد بخاری خودرو

راه‌های بهبود عملکرد بخاری خودرو

برای بهبود عملکرد بخاری خودرو، رعایت نکات زیر ضروری است:

• از سلامت ترموستات خودرو مطمئن شوید.

• درجه‌ حرارت را به‌درستی تنظیم کنید.

• میزان آب موتور موجود در خودرو را قبل از آغاز به حرکت چک کنید.

• از بازبودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده اطمینان داشته باشید.

• برای گرم‌شدن خودرو زیاد منتظر نمانید و اجازه دهید خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.

• اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است، هم‌زمان با استفاده از بخاری، شیشه را کمی پایین دهید تا هوای تازه در گردش باشد.

بهبود عملکرد بخاری خودرو

• دکمه‌ AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست. استفاده از AC منجر به تهویه‌ هوای ورودی به خودرو می‌شود.

• بهتر است شب قبل پیش از خاموش‌کردن خودرو، هوای واردشده توسط فن به داخل اتاق را ببندید و درجه‌ تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید. به‌این‌ترتیب، تا حدی مانع هدررفتن دمای موتور می‌شوید و این امر کمک می‌کند که روز بعد، بخاری ماشین زودتر گرم شود.

• شاید در نگاه اول این مشکل چندان جدی به‌نظر نرسد؛ اما در نظر بگیرید که با عدم کارشناسی صحیح خودرو، پس از خرید متحمل هزینه‌های اضافی خواهید شد.

• بخاری خودرو یک سیستم محسوب می‌شود. از همین رو اگر یکی از قطعات بخاری خودرو به‌مشکل بخورد می‌تواند سایر قطعات بخاری را هم تحت تاثیر قرارد دهد.

میدونستی تو دوران کرونا خرید لوازم یدکی ماشینت رو میتونی از یه فروشگاه معتبر، آنلاین انجام بدی…!!!

سوالات رایج در مورد بخاری خودرو …

سوالات متداول درمورد بخاری خودرو

• آیا از دکمه AC برای بخاری نباید استفاده کرد؟

دکمه‌ AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست. استفاده از AC منجر به تهویه‌ هوای ورودی به خودرو می‌شود.

• چه زمانی طول می‌کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند، نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود 3 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

• رایج‌ترین دلایل برای گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

1- تنظیم‌نبودن درجه‌ حرارت درون کابین خودرو است
2-خرابی ترموستات خودرو

• آیا جنس بدنه رادیاتور در زمان گرم شدن بخاری خودرو تاثیر دارد؟

در خودروهای قدیمی، رادیاتور را از جنس مس و برنج می‌ساختند که از جهت گرما رسانای ایده‌آلی محسوب نمی‎شد؛ اما در خودروهای جدید، جنس بخاری از آلومینیوم است که نسبت به برنج و مس، رسانای بسیار بهتری برای گرما به‌شمار میرود.

بهبود عملکرد بخاری خودرو

و در آخر…

در آخر باید اشاره کنیم که مهم ترین نکته برای حفظ سلامت سیستم خنک کننده خودرو و سیستم تهویه، استفاده مداوم از ضد یخ و مایع خنک کننده یا کولانت مناسب در تمام فصول و اجتناب از استفاده آب شیر در سیستم خنک کننده خودرو است، در صورتی که این مورد را رعایت کنیم، سیستم خنک کننده هرگز دچار رسوب گرفتگی یا خوردگی نخواهد شد.

[vc_row][vc_column]

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی

M2PART

پاسخگویی مطمئن

پشتیبانی سریع

ارسال سریع

ارسال سریع به تمام نقاط ایران

M2PART

پرداخت آسان

پرداخت به صورت کارت به کارت

گارانتی اصالت کالا

تضمین اورجینال بودن قطعات

تنوع قطعات

مجموعه قطعات اورجینال

m2part

ثبت نام و خرید آسان

رضایت 100% پس ازخرید

تنوع برند های مختلف

برندهای معتبر کره ای

جنیون پارت

GENUINE PART

MOBIS

موبیز

MOBIS

MANDO

ماندو

MANDO

سی تی آر

CTR

گلاویز

GLOVIS

HCC

اچ سی سی

HCC

دوون

DOOWON

ILJIN

ایلجین

ILJIN

PARTS-MALL

پارتس مال

PARTS MALL

[/vc_column][/vc_row]
این قطــعات را ببــینید
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من